Προς
– Την ανεξάρτητη αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή»
– Την ανεξάρτητη αρχή «Συνήγορος του Πολίτη»
Κοιν.: Βουλευτές του Ελληνικού κοινοβουλίου
Η Ένωση μας έλαβε δεκάδες καταγγελίες, παράπονα και ερωτήματα καταναλωτών για το κόστος και τις υπερβολικές αυξήσεις των διοδίων.
Το τελευταίο διάστημα είχαμε νέες υπερβολικές αυξήσεις έως και 60%, στις ήδη υψηλές τιμές των διοδίων, τη στιγμή που η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών έχει μειωθεί κατά 30% – 40%.
Εφαρμόζοντας αποικιοκρατικές συμβάσεις του 2007, οι καταναλωτές πληρώνουν υπέρογκα ποσά για δρόμους που έχουν ξαναπληρώσει με τα διόδια, τους φόρους, τα τέλη κυκλοφορίας και για δρόμους που δεν έχουν κατασκευαστεί ακόμη. Οι περισσότεροι αναγκάζονται να χρησιμοποιούν επικίνδυνα εναλλακτικά οδικά δίκτυα όπου υπάρχουν.
Παρακαλούμε να διερευνήσετε τα παρακάτω:
Με την οδηγία 1999/62/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Ιουνίου 1999, ως «αυτοκινητόδρομος» νοείται «κάθε οδός η οποία διαθέτει για τις δύο κατευθύνσεις της κυκλοφορίας, διακεκριμένα οδοστρώματα τα οποία χωρίζονται μεταξύ τους με διαχωριστική νησίδα και δεν διασταυρώνεται στο ίδιο επίπεδο με άλλη οδό, με σιδηροδρομική ή τροχιοδρομική γραμμή ή με λωρίδα για πεζούς».
Παράλληλα, ως «διόδια», «νοείται το καταβαλλόμενο καθορισμένο χρηματικό ποσό για την πραγματοποιούμενη από όχημα διαδρομή σε i) αυτοκινητόδρομο, ii) σε γέφυρα, σήραγγα ή ορεινή διάβαση».
– Με βάση την ως άνω οδηγία δεν είναι παράνομο να επιβάλλονται διόδια σε επικίνδυνους και θανατηφόρους δρόμους όπως των Τεμπών ή της Κορίνθου – Πατρών που δεν έχουν χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου;
– Δεν είναι επίσης παράνομο τα διόδια να θεσπίζονται ως χαράτσι για την μελλοντική κατασκευή αυτοκινητοδρόμων και όχι ως ανταποδοτικό τέλος για τη χρήση μόνο ολοκληρωμένων και συντηρημένων αυτοκινητοδρόμων;
– Οι υπέρογκες αυξήσεις των τιμών των διοδίων το 2014, αν πράγματι προβλέπονται από τις αρχικές Συμβάσεις Παραχώρησης, αφορούν τους ημιτελείς και ακατάλληλους δρόμους που υπάρχουν σήμερα ή ολοκληρωμένους αυτοκινητοδρόμους σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα που δεν υλοποιήθηκε;
– Εφόσον δεν έχει υπάρχουν ή δεν έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή ασφαλών παράπλευρων ή εναλλακτικών οδών, σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο για τη μετακίνηση των πολιτών, γιατί επιβάλλονται δυσβάσταχτα διόδια τα οποία περιορίζουν υπέρμετρα και κατά παράβαση του Συντάγματος την ελευθερία κίνησης εντός της Επικράτειας;
– Ποιος έχει την ευθύνη για τους κινδύνους και τα σοβαρά τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν στο ασυντήρητο, ακατάλληλο εναλλακτικό οδικό δίκτυο, όπου υπάρχει, που σε πολλές περιπτώσεις διέρχεται μέσα από κατοικημένες περιοχές, το οποίο αναγκάζονται να χρησιμοποιήσουν καθημερινά χιλιάδες οδηγοί για να αποφύγουν τα διόδια,;
– Γιατί δεν εφαρμόζεται η συμβατική υποχρέωση των παραχωρησιούχων για τοποθέτηση συστήματος πλευρικών και ηλεκτρονικών διοδίων για αναλογική χρέωση βάσει της χιλιομετρικής χρήσης;
– Γιατί γενικά οι συμβάσεις εφαρμόζονται μόνο ως προς τα δικαιώματα και όχι ως προς τις υποχρεώσεις των εργολάβων;
– Ευθύνονται οι πολίτες και το κράτος για τη διακοπή των έργων ή οι εργολάβοι και οι τράπεζες;
– Γιατί τότε δέχθηκε η Πολιτεία περικοπή των έργων κατά 30%;
– Γιατί δέχθηκε να δώσει επιπλέον χρηματοδότηση 638 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση και επιπλέον μέσω κοινοτικών πόρων 1,2 περίπου δισ. ευρώ που θα προέλθουν από περικοπές κονδυλίων του ΕΣΠΑ που επρόκειτο να δοθούν σε άλλα έργα;
– Γιατί δέχθηκε να χάσει τα δικαιώματα της επί κερδών των διοδίων;
– Γιατί δέχθηκε να παρατείνει τη διάρκεια παραχώρησης από τα 30 στα 33 χρόνια, ως το 2041; – Γιατί δέχθηκε να απαλλάσσονται οι εργολάβοι από την επιστροφή του ΦΠΑ για τις κατασκευαστικές εργασίες;
– Η πολιτεία δεν είναι υποχρεωμένη να παρέχει συγκοινωνία σε όλους τους πολίτες της που έχουν χρυσοπληρώσει την Εθνική Οδό από τη φορολογία, από τα τέλη κυκλοφορίας, από τους φόρους στα καύσιμα και από τα πανάκριβα διόδια που τόσα χρόνια καταβάλλουν;.
– Γιατί ξαναπληρώνει ο πολίτης για ολοκληρωμένους δρόμους για τους οποίους το κράτος δαπάνησε δισεκατομμύρια που προέρχονταν από τους φόρους των πολιτών;
– Έχει ελεγχθεί η νομιμότητα των συμβάσεων που προβλέπουν εγγυημένη από το κράτος κερδοφορία των εργολάβων 6-9% για όλη τη διάρκεια των συμβάσεων παραχώρησης;
– Τι είδος επιχειρηματική δραστηριότητα είναι αυτή χωρίς ρίσκο;
– Ποιος ελέγχει το υψηλό κόστος λειτουργίας και συντήρησης των δρόμων, που αφαιρείται από τα κέρδη.
– Σε μία εποχή που τα εισοδήματα των ελληνικών νοικοκυριών έχουν μειωθεί μέχρι και 50%, και η κυβέρνηση αναζητά μεταρρυθμίσεις που θα συμβάλλουν στην μείωση των τιμών, πως είναι δυνατόν να σημειώνονται αυξήσεις στα διόδια, και μάλιστα ύψους 40 και 60%;
– Έχει υπολογιστεί πόσο επιβαρύνουν οι τιμές των διοδίων το κόστος μεταφοράς και άρα τις τελικές τιμές των προϊόντων και την ένταση της ακρίβειας που την πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές;
– Οι αυξήσεις στα διόδια αποτελούν προάγγελο για τις αυξήσεις που θα υπάρξουν σε βάρος των καταναλωτών, στα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος, νερού κλπ, εάν ιδιωτικοποιηθούν;