Το αμαρτωλό κύκλωμα των καυσίμων Εκτύπωση E-mail
Αξιολόγηση Χρήστη: / 4
ΧείριστοΆριστο 
ΘΕΜΑΤΑ - ΕΝΕΡΓΕΙΑ - ΚΑΥΣΙΜΑ
Τρίτη, 23 Μάρτιος 2010 06:52

Από τη κορυφή μέχρι τη βάση το κύκλωμα των καυσίμων είναι γεμάτο με ιστορίες λαθρεμπορίας, νοθείας των προϊόντων, παραποίηση ποσοτήτων παράδοσης, αισχροκέρδεια
Οι τιμές που ποτέ δεν πέφτουν. Κάθε αύξηση στους φόρους ή στο brent επιβαρύνει πολλαπλασιαστικά την τελική τιμή. Αντίθετα οι μειώσεις στις διεθνείς τιμές ή στην ισοτιμία του δολαρίου, ελάχιστα επηρεάζουν ή δεν φτάνουν ποτέ στο καταναλωτή. Από τη μεγάλη πτώση της τιμής του brent κατά 27% (από 100 στα 70 δολάρια) στο ξεκίνημα της κρίσης, στην αντλία έφτασε το 4%
Ποιος πήρε τα υπόλοιπα;

Α. Οι εταιρείες διύλισης είναι τα Ελληνικά πετρέλαια (36% Δημόσιο 36% Λάτσης) και η Μοτορόιλ (66% Βαρδινογιάννης). Οι τιμές που πουλάνε τα προϊόντα διύλισης είναι οι ακριβότερες στην Ευρώπη. Λειτουργεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού, λειτουργεί η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (Ρ.Α.Ε.); Από την στάση τους στο θέμα του Φυσικού Αερίου που αναδείξαμε πέρυσι, φοβούμαστε πως όχι.
Β. Οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων της χώρας μας κατέχουν τη παγκόσμια πρωτοτυπία να έχουν επισήμως ποσοστό κέρδους χονδρικής πώλησης 3,51%, μεγαλύτερο από το ποσοστό κέρδους λιανικής πώλησης 3,36%. Με αδιαφανείς τρόπους προμήθειας και διακίνησης, με κρυφές ή αναδρομικές εκπτώσεις στα πρατήρια, είναι οι κυρίως υπεύθυνοι για τη διαφορά στις τιμές των πρατηρίων. Στη Μαγνησία, η διαφορά από πρατήριο σε πρατήριο φτάνει τα 18 λεπτά ή σε ποσοστό το 13% (1,36 έως 1,54 για την αμόλυβδη). Με δεδομένο ότι όλοι προμηθεύονται καύσιμα από τις δύο εταιρείες διύλισης σε σχεδόν ίδιες τιμές, ποιος κερδίζει τριπλάσια από το επίσημο ποσοστό κέρδους του;
Γ. Τα πρατήρια καυσίμων (όχι όλα) έρχονται να κλείσουν το χορό της κερδοσκοπίας, με τη παραδοσιακή μαυραγορίτικη νοοτροπία. Γεμίζουν τις δεξαμενές πριν την αύξηση και πουλάνε με καπέλο την άλλη μέρα, σε βάρος του καταναλωτή. Επίσης σαν τελικοί αποδέκτες είναι υπεύθυνοι για τη προέλευση, τη ποιότητα και την (σωστή;) ποσότητα του καυσίμου που διαθέτουν
Τι μπορούμε να κάνουμε;
Οι πρατηριούχοι είναι υποχρεωμένοι να δηλώνουν τις τιμές στο Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου Οικονομίας, διαφορετικά θα υποστούν κυρώσεις, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Νομάρχης Μαγνησίας
Η Ένωση Καταναλωτών Βόλου θα εξειδικεύει το Παρατηρητήριο Τιμών για τη Μαγνησία και θα δημοσιοποιεί ονομαστικά τις τιμές και τα πρατήρια, καθώς και τη μέση τιμή.
Οι καταναλωτές πρέπει να αγοράζουμε μόνο από τα πρατήρια που πουλάνε από τη μέση τιμή και κάτω. Μόνο έτσι και οι υπόλοιποι θα αναγκαστούν να ρίξουν τις τιμές.
Από 1η Απριλίου ζητάμε πάντα απόδειξη. Θα μας χρειαστεί στο αφορολόγητο και θα βοηθήσουμε να χτυπηθεί η φοροδιαφυγή και η λαθρεμπορία.
Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί να κάνουν συνεχείς ελέγχους, με τεχνολογικά εξελιγμένα μηχανήματα, ώστε να διερευνούν τη ποιότητα αλλά και την ποσότητα του καυσίμου που παραλαμβάνει ο καταναλωτής
Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (Ρ.Α.Ε.) να ελέγχει το κύκλωμα σε όλο το μήκος, από το Τελωνείο μέχρι το πρατήριο, και να δημοσιοποιεί τις τιμές όπως διαμορφώνονται σε κάθε κρίκο της αλυσίδας
Το κράτος μέσα από τα Ελληνικά Πετρέλαια που ελέγχει και με τη διαδικασία της κάθετης διακίνησης που αυτά διαθέτουν και μπορούν να ενισχύσουν (διύλιση, εταιρεία διανομής, πρατήρια), να παρέμβει στο αμαρτωλό κύκλωμα, προσφέροντας ανταγωνιστικές τιμές, στο πραγματικό κόστος.

Για αναφορές, καταγγελίες στο Γραφείο Καταναλωτή τηλ. 15186

 
Ένωση Καταναλωτών Βόλου